keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Lapselle "takki" osa 1/3


Huomasin yksi ilta että täälläpäin on viileä viima iltaisin ja en aina viitsisi pukea lapselle kesähaalaria kun se on kumminkin paksu ja ei suojaa kaulaa.
Etsin varmaan 4 päivää sopivaa kavaa jolla voisin tehdä. Kyllähän niitä löytyi mutta kun olin vakaasti päätänyt että jämälangat saavat kyytiä niin ei mikään ohje täsmännyt kuin sinnepäin...

Koko on noin 80 cm
Lankoina oli ainakin robbarista joskus ostettua pehmoinen valean pun. n. 2/3 kerää mikä jäi jostain yli ja jäi vielä vähäsen, pehmoinen luonnonvalkoinen n.1/2 kerää, nallen valkoista, wilma (tekstiiliteollisuus) punaista, jotain valkoista lankaa mikä oli yhtä karheaa kuin 7-veljestä mutta kuitenkin yhtä ohutta kuin nalle sekä liilaa ja tummanpunaista lankaa ilman tietoa mitä...


Siitä se sitten lähti...
Hirveä määrä luonnoksia ja roskiin heittetyjen papereiden jälkeen olin sen verran tyytyväinen että pystyin ottamaan mittat... Ei vain ollut niin helppoa kuin olin ajatellut, eihän tuo tyttö halunut olla sekuntiakaan paikallaan.

Sitten kun vihdoin olin mittat saanut niin laskin että halusin noin 48 cm rinnanympärykseksi ja noin 70 cm pohjalle että on tarpean leveä liikumiseen. Tässä vaiheessa olin jo laskennut neuletiheyden (nr.3 puikoilla) joten oli helppo laskea että ylös tulee 116 silmukka (+ 12silmukka nappinlävikaitale ja vastakappale) ennen hihanreikää ja alas 168 silmukka (+12 silmukka).

Tiesin myös että haluan että helma tulee n. 40 cm kainalosta alaspäin kun halusin tehdä pitsiä reunaan. Joten laskin että kierroksia tulee 128 kpl. Nyt tarvitsi vain laskea kuinka usein joudun kaventamaan.
Eli 168(+12) - 116 (+12) = 52 silmukka pitäisi hävitää.

Koska tiesin että olen henkilö joka hahmottaa takkin 4 osana niin tiesin että joka kavennuskierrokseen tulee 4 kavennus osaa joten: 52/4 = 13 eli kolmetoista kavennus kierrosta.
Miten usein pitäisi sitten kaventaa? Noh, otin kierrosmäärän ja jaoin sen kavennuskierrosten kanssa: 128/13 = 9,846... ei oikein toiminut tasan joten pyöristin sen. Koska ei haittannut minua yhtään vaikka tulisikin pidempi takki kun ensin ajatelin joten 10:nen kierroksen välein päätin kaventaa.

Loin 180 simukkaa nr. 3 pyöröpuikoille ja jaoin sen neljään osaan 168/4 = 42 eli osa on 42 silmukkaa ja etupuolelle molemmin puolin tulee 6 silmukkaa nappien takia. Lopputulos oli että minulla oli 48 silmukka, jämälanka merkki, 42 silmukka, jämälanka merkki, 42 silmukka, jämälanka merkki ja 48 silmukka.
Näillä aloitin sitten tekemisen ja tein joka 10 kierros 4 kpl kavennuksia aina sivumerkkien kohdalla.

Nappin lävet tein 5cm välein aloitaen heti kun olin ensimmäisen kierroksen tehnyt. Jos tarvitsee apua niin tästä linkkistä löytää

Kun olin tehnyt sen 128 kierrosta edestakasin niin oli aika alkaa miettimään hihaa. Minulla sattui olemaan pari pienenpää kerää valkoista jotka olivat saman sävysiä ja paksuisia kuin päälanka joten niistä oli suuri hyöty kun halusin neuloa samaa tahtia kaikki osat.
Olin mittannut että käsivarren ympäryys olisi 22 cm ja kappaleen korkeus noin 5cm ennenkuin olisin olkapäällä. Tähän minulla ei ole laskutapaa mutta minulla meni mitta ihan hyvin kun kavensin 3 silmukkaa molemmilta puolilta sivusilmukkamerkkejä.
Elikkä silmukkamerkki poistui käytöstä. Tässä oli käytössä ne pienemmät kerät lankaa kun halusin jatkaa pyöröpuikoilla mutta kun ei voi vetää lankaa aukon yli koska silloin ei ole aukkoa.
Kun olin sen 5 cm tehnyt niin piti yhdistää nämä etu ja takapuolen osat toisiinsa. Koska tytöllä on suorat olkapäät ja olin mitannut että saa olla vain 4 cm olka sauma niin tein siten että vedin vain vuorotellen silmuja yli oikealle ja vasemmalle kunnes oli se 4 cm täynnä, kun tiesin että jatkan vielä kauluksella niin en halunut joutua ompelemaan saumaa sitten myöhemmin.

Sauma valmiina
Tämän vaiheen jälkeen minulla oli 84 silmukka puikoilla mutta koska olin nappilistan tehnyt nurjana ja nappinläpilistan tehnyt nurjana niin halusin että joustin (2o, 2n) neule alkaa ja loppuu oikeilla silmukkoilla. Eli minulla oli 2 silmukkaa likaa. Ne kaventuivat helposti pois olkasauman kohdalta. Nyt oli 82 silmukkaa jäljellä ja pystyin aloittamaan joustin neuleen. Neuloin 2 cm joustinta ja päättelin silmukkat pois.

Hihapitsi ja alapitsi seuraavassa postissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti